Det blev ett lopp fyllt av fart, kampvilja och oväntade intriger när Rolandz Bike Team tog sig an Cykelvasan 2025. Med lagkapten Björn vid rodret och hjälpryttaren Jonas i stödrollen, var målsättningen tydlig: köra smart, hålla ihop laget och göra ett starkt lagresultat.

Snabb start i klassisk stil

När startskottet gick vid Berga by kastade sig laget in i den flera kilometer långa och brutala startbacken. Publiken kunde se hur Björn och Jonas metodiskt arbetade sig uppåt, med en imponerande jämn takt. Jonas höll sin hjälpryttarroll snyggt, tog vind och höll tempot uppe så kaptenen kunde spara på krafterna.

Vid Smågan var det fortfarande kontrollerad fart, men redan där började Björn visa tecken på att växla upp. “Jag kände att benen var med och då var det bara att släppa på lite extra,” berättade Björn efter loppet.

Kaptenen trycker – hjälpryttaren pressas

Strax efter Smågan gick kapten Björn på offensiven. Farten ökade markant, och Jonas fick plötsligt släppa sin hjälpryttarstrategi för att överleva i det ursinniga tempot. “Jag fick bita i styret och hoppas att det inte skulle spränga mina ben,” skrattade Jonas när han mindes situationen.

Vid Mångsbodarna gick det så fort att speakern knappt hann med att rapportera lagets passering. I utförsbackarna därefter flög Björn fram som om gravitationen jobbade på hans sida. Teamchef Roland log nöjt från följebilen – åtminstone än så länge.

Sprängsten, publikjubel och nyförvärv

Mot Risberg fortsatte Björn att bomba på. Det var maxfart genom slingriga stigar och efter kontrollen väntade långa partier med sprängsten. Där stod Roland själv och hejade på, samtidigt som han – i sann lagledaranda – lyckades värva två tandemcyklister från ett annat lag. “Man vet aldrig när extra muskler kan behövas,” kommenterade Roland med ett leende.

Evertsberg – kris och comeback

När laget nådde Evertsberg såg Jonas illamående ut men lyckades ändå ge en kort intervju till lokalpressen:

“Vi kör för laget, vi kör för farten och vi kör för att överleva. Björn är ett lokomotiv idag.”

Efter Evertsberg hände något. Jonas fick tillbaka energin och försökte rycka ifrån Björn i en vågad utbrytning. Men i Lundbergsbackarna svarade Björn med att cykla om på bakhjulet – en markering som publiken jublade åt.

Maxfart mot Mora

Från Oxberg via Hökberg och Eldris var det full gas. Björn låg i spets och pressade allt, medan Jonas hängde kvar på maxpuls. I Moraparken låg de sida vid sida, men när de nådde Auklandbron attackerade Björn. På upploppet spurtade de mot varandra och publiken fick se en ren klassiker: målgång med en hjullängd.

Efterspel och dramatik

Björn korsade mållinjen på 4:32:05 och jublade – men glädjen blev kort. Resultatlistan visade att Jonas, tack vare ett smart (eller fulspelat) drag vid starten, hamnade 1 sekund före i den officiella tidtagningen.

“Jag backade lite i starten precis före tidtagningsmattan, det var… taktiskt,” sade Jonas med ett snett leende.

Björn däremot var inte lika road:

“Vi hade en plan. Han bröt mot den. Jag förlorade två placeringar och en sekund. Det svider.”

Teamchef Roland såg sammanbiten ut efter målgång:

“Vi tar ett korrigerande samtal. Det här laget bygger på disciplin och laganda.”

Siktet mot Cykelvasan 2026

Trots dramatiken visade Rolandz Bike Team att de är att räkna med. De klarade startbacken med bravur, höll högt tempo hela vägen och levererade spänning ända in på mållinjen. Nu väntar en kort vila innan uppladdningen mot Cykelvasan 2026 börjar. Målet är enkelt: snabbare tid, inga interna kontroverser – och kanske, bara kanske, en gemensam lagspurt över mållinjen.


Ett svar till ”Drama, fartfest och fulspel – Rolandz Bike Team levererade på Cykelvasan 2025”

  1. Profilbild för Markus Berlin
    Markus Berlin

    Mycket roligt å dramatisk sammanfattning man blir taggad att ansluta till teamet!
    Det blir till att börja hårdträna inför 2026 å hoppas på ett wildcard in i teamet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *